Rugyclub Rhinos Oudenaarde zit met bouwplannen. De club uit tweede nationale plant een nieuw clubhuis en twee volwaardige terreinen aan de Aalststraat in Oudenaarde. “Als alles volgens plan verloopt, zullen we het seizoen 2019-2020 in een gloednieuw complex kunnen aanvatten”, laat voorzitter Bruno Cruyt weten.
Rhinos Oudenaarde is al geruime tijd bezig met hun bouwdossier, maar de laatste weken zit er stevig schot in de zaken. Zo is er een raamakkoord gesloten tussen de club, het stadsbestuur en het gemeenschapsonderwijs dat eigenaar is van de terreinen waar de Rhinos zullen bouwen. Het kick-off-event eind oktober was ook een groot succes en onlangs liet Vlaams minister van Sport Philippe Muyters (N-VA) weten dat hij een subsidie van bijna 274.000 euro heeft klaarliggen voor de club en het stadsbestuur. Dat geld is evenwel niet voldoende om de bouw volledig te financieren. Een groot deel van de 550.000 euro die nodig is, betaalt de club met eigen middelen. “We hebben een mooi spaarpotje achter de hand, maar hebben de laatste maanden ook verschillende acties, zoals Rent a Rhino, op poten gezet om fondsen te werven. Ook sponsoring door bedrijven uit de ruime regio bracht een aardige som op. We zijn die mensen heel dankbaar dat zij samen met ons meewerken aan de uitbouw van de rugbysport in Vlaanderen.”
Voorzitter Cruyt mikt erop dat de club rond mei van dit jaar de eerste spade in de grond kan steken. “Momenteel is onze bouwaanvraag in onderzoek, maar we hopen tegen eind maart een definitieve goedkeuring te krijgen. We zijn op dit moment dan ook druk bezig met allerhande besprekingen en offertes op te vragen, zodat we onmiddellijk kunnen starten met de bouw eens de goedkeuring er is. We voorzien een clubhuis met daarin onder meer vier kleedkamers, een grote stockageruimte, een vergaderzaal en een gezellige bar. De stad zal ondertussen instaan voor de aanleg van twee volwaardige natuurgrasvelden, waarvan één de afmetingen zal hebben voor internationale wedstrijden.”

Volgens Cruyt komt de verhuis van de club niets te vroeg. “De laatste jaren hebben we een grote groei gekend binnen onze club. Op dit moment tellen we zo’n tweehonderd spelers, die allemaal op één terrein op het stedelijk sportcentrum moeten trainen en spelen. Dat is veel te weinig natuurlijk, de staat van het terrein is er dan ook naar…”
De financiering van het project draait op volle toeren. Wie de club wenst te steunen, kan steeds contact opnemen via bestuur@rugby-oudenaarde.be.