Met een aantal (beach)toernooien al achter de rug en de zon – eindelijk – op onze neus, leek het ons het moment om terug te blikken op seizoen 23-24.

Het seizoen begon met een ongezien aantal RCL-ploegen die aantraden in eerste klasse. De U16, U18, dames en heren. Een niet te onderschatten uitdaging. Met wisselende resultaten.

De U16 kon na een zware eerste helft van het seizoen toch nog een overwinning pakken in D1 Silver na de winterstop. Ze verkochten hun huid elke wedstrijd duur, maar D1 bleek een uitdaging te hoog. Zij mogen wel tevreden terugblikken op een sterke groei. De U18 kon sterker starten en speelde effectief voor behoud in D1. Blessures in de eerste lijn en een uitdagende kalender strooiden roet in het eten.

De U16 en U18 trokken tijdens de paasvakantie wel naar Sussex voor hun tour. Wedstrijden tegen lokale ploegen, een bezoek aan  Twickenham en Harlequins en meer zorgden voor een onvergetelijke rugbyervaring. Nog eens heel veel dank aan de helpende handen voor deze organisatie.

De heren hadden het eveneens moeilijk in eerste klasse, het verschil met tweede klasse bleek groot, te groot. Maar zij mogen toch met trots terugblikken op een niet evident seizoen. Er werd elke week gestreden. Niet alleen om

met genoeg spelers er te staan, maar ook op het terrein. De scores waren vaak hard, maar reflecteerden niet hoe de tegenstand ervoor had moeten vechten. In enkele wedstrijden ging de voorsprong pas in de laatste minuten verloren. Gelukkig leverde deze strijd op Frameries ook een bijzonder verdiende overwinning op. De zomer zal deugd doen om de lichamen te laten rusten en dan kunnen onze heren in het komende seizoen hun ervaring tonen in tweede klasse.

De dames begonnen het seizoen met een klinkende overwinning thuis  tegen Antwerpen. De start van een seizoen van mooie overwinningen, maar evengoed stevige nederlagen tegen de toppers van het klassement. Zij sloten het seizoen af in de bovenste helft van het klassement. Zesde plaats voor Team Blauw (reserveploeg) en vijfde plaats voor Team Wit (eerste ploeg). Die laatsten sloten het seizoen af met een 15-0 nederlaag op Kituro in de kwartfinale van de Play-offs.

De Leuvense U12 en U14 begonnen het seizoen met een teambuilding op de Hoge Rielen. Dat leverde onmiddellijk resultaten op, want de U14 speelde mooi rugby in hun groep. Zeker in de tweede helft van het seizoen, wat hen een fraaie tweede plaats opleverde.

De rugbyschool sloot het jaar af op de Vlaamse Finaledag. Met twee U12 ploegen, twee U10 ploegen en een U8 ploeg was Leuven goed vertegenwoordigd.

Vanuit het bestuur willen we alle teammanagers, coaches, kinesisten, tappers, taxi-mama’s en -papa’s, tourbegeleiders en supporters bedanken. Jullie maken dit verhaal mogelijk, jullie maken onze club mogelijk. We roepen bij deze ook al op voor het komende seizoen. We kunnen alle helpende handen gebruiken. Zie je iets binnen de club waar jij mee wilt helpen, iets waarvan jij denkt ‘laat me dat even oplossen’? Dan horen we het graag. Sowieso zullen wij binnenkort ook nog enkele oproepen doen om onze organisatie verder uit te bouwen. Want samen, zorgen we ervoor dat Leuven elk jaar er sterker staat.

– Het bestuur