Naar aanleiding van de “Week van de Official” delen drie scheidsrechters van Rugby Club Leuven hun verhaal: Nick Coenen, John Mc Lachlan en Gustav De Troch. Elk heeft zijn eigen weg naar het scheidsrechtersleven gevonden, maar allemaal delen ze dezelfde passie voor rugby.

Nick Coenen:

“Mijn vrouw speelt rugby, en ik wilde meer over de sport leren. Omdat ik zelf niet kan spelen, heb ik een scheidsrechterscursus gevolgd. Het is leuk en interessant, en ik hoop steeds meer zelfvertrouwen op het veld te krijgen. Het mooiste vind ik de jeugdtoernooien, waar je ziet hoe de kinderen genieten en groeien.”

Nick aan de slag tijdens de Family Day van RCL

John Mc Lachlan:

“Als Zuid-Afrikaan groeide ik op met rugby. Toen ik naar België kwam, werd ik vaak gevraagd naar scheidsrechterbeslissingen. Uiteindelijk zei iemand: ‘Waarom word je zelf geen scheidsrechter?’ Zo begon het. Mijn doel is om eerlijke wedstrijden te fluiten en de kennis van spelers en coaches te vergroten. Het mooiste moment? Wanneer je na een wedstrijd bedankt wordt door iedereen, en misschien een biertje krijgt als waardering!”

Gustav De Troch:

“Rugby is voor Zuid-Afrikanen een deel van de opvoeding. Ik ben rugbyfan en wou betrokken blijven, en scheidsrechteren was daarvoor de perfecte manier. Het mooiste moment was meedoen aan het European 7’s toernooi in Boedapest. Een geweldige ervaring.”

Gustav (rechts) op een van de Europese Sevens toernooien

Bedankt aan alle scheidsrechters die het mogelijk maken om elke week rugby te spelen.