When  a plan comes together! We gaan voor winst in conditie, tijd en ruimte. Nu onze U18 en U16 gezamenlijk promoveren naar Kwalificatie 1 (Q1) gaan we het ijzer smeden terwijl het heet is. Afspraken rond blessurepreventie wordt momenteel al geïnitieerd in de werkgroep rond Koen Meskens en Roel Verbeeck (zie Doodle meeting 11 juni 20u30 via fb groep U18). Maar de build up en de voorbereiding naar het volgend seizoen vergt ook een andere aanpak wat betreft de trainingen.

Aan de conditie zou elke training minstens een half uur moeten gewerkt worden. Daarnaast dient dan nog gewerkt te worden – telkens een half uur – aan technisch (scrum, line-out, ruck, maul) & tactisch (pass, looplijnen, contact) inzicht, plus daarenboven het collectief open spel in zo realistisch mogelijke spelsituaties. Besluit: trainingen van 2u dringen zich op.

Naar gebruik van tijd en ruimte lopen de jeugd en de senioren op de club zich momenteel voor de voeten. Daarenboven op vrijdag een complete training geven met het zicht op een match de zaterdag… dat heet foute timing. Nu wil het toeval dat op dinsdag en donderdag van 18u tot 20u alle installaties vrij zijn. Een goed verstaander moet hier dus geen 2x nadenken. En kijk maar naar de kampioen van België U18 dit jaar, zijnde Bosvoorde (BRC); zij trainen op dinsdag en donderdag, en doen er soms nog een ‘mis en place’ bij op vrijdag van 19u tot 20u.

Mijn advies aan de U18 en de U16 is dan ook om te gaan trainen op dinsdag en donderdag van 18u tot 20u.

Sportieve groeten,