Beste broeders en zusters van de ovalen kerk. Laat ons samen even stilstaan bij wat komen gaat.

Morgen begint het laatste weekend voor de échte kickoff van ons favoriete spelletje. Op 3 oktober start de competitie van seizoen 20-21, iets waar we met z’n allen ongelooflijk hard naar hebben uitgekeken. Seizoen 19-20 was naar alle waarschijnlijkheid het meest rare seizoen ooit. Nog eentje van dat kaliber moeten we met z’n allen kost wat kost vermijden. En dat kunnen we alleen collectief, net zoals we een échte wedstrijd aanpakken. Als een team.

We moeten toegeven dat de overheden het ook allemaal even niet zo goed meer weten, en als individu élke wijziging van de -tig regeltjes onthouden is niet zo’n eenvoudige zaak. De overheid rekent op het gezond verstand van ons allen. En soms zal net dààr het schoentje wringen. Want wat voor de ene logisch is, is dat niet noodzakelijk voor de ander. Zelfs Voltaire wist het al: “Le sens commun n’est pas si commun“. Een afstand inschatten als man is zoals algemeen bekend meestal een overschatting. En tot vijf tellen is intussen de meest gewaardeerde skillset van het jaar.

Niet alleen de rugbycompetitie start, ook de Leuvense scholen zijn intussen vlot gestart, en nu ook onze eigenste KUL. En dus start ook de oude markt. Vrienden van vorig jaar terugzien, bijpraten, lachen, een pint drinken, het hoort er allemaal bij. En we juichen dat toe. Écht. Maar hou het alsjeblieft veilig.

Laat het ons daarom houden zoals we nu al een paar maand gewoon zijn. Beperk je tot je eigen bubbel, draag een mondmasker, houd 4 bakken afstand, nies of hoest in je elleboog, gebruik de andere elleboog om dag te zeggen. En hou je aan deze gedragsregeltjes, los van waar je bent. Op de club, rond de club, en ver daarbuiten. Bij vrienden, op de Oude Markt, op de vrijdagmèt. Spreek je teammakkers aan als je ze zonder tegenkomt, we worden er alleen maar samen beter van.

Vergeet dus nog heel even alle nieuwe regeltjes, en houd de oude nog even vast. Alleen op die manier kunnen we er als #rugbyfamily voor zorgen dat onze competitie niet stilvalt.

Laat ons daar samen voor zorgen. Lead by example. Bedankt allemaal voor de reeds getoonde inzet, en die die nog komen moet.

We wensen jullie alvast een vliegende (en veilige) competitiestart!

Jullie bestuur.